Hoofdmenu

Reizen

Tussen de rails

 

Ach die lieve  NS, altijd in de weer om het ons naar de zin te maken. Leuke aanbiedinkjes, dagje Amsterdam, met een lunchhapje bij La Place (V&D dus). Met de kleinkinderen een dagje Emmen of Hellendoorn. O, en voor ons oudjes fijne kortingkaartjes en zelfs een vrij reisje zo nu en dan. Als we dan maar niet in de trein gaan zitten als alle échte klanten willen reizen. Nee, want dan hebben die geen zitplaats meer en dat kan niet, want die betalen de centjes die de oudjes niet binnenbrengen. Fijn hoor, zo zorgzaam. Je voelt je zo verwend door onze Spoorwegen….

Maar laten we nu eens even kijken waar de NS ook al weer voor bedoeld is. Juist, voor het zo soepel mogelijk laten verlopen van je reis. In treinen die niet overvol zijn en schoon en die vooral op tijd  rijden, voor een aanvaardbare prijs. Zodat je denkt: “Hè, heerlijk, ik word gebracht naar waar ik zijn wil, ik hoef daar niet naar een parkeerplaats te gaan zoeken en ik ben ook nog niet duurder uit!”. O en dan een krantje of een goed boek mee. Ja, dat wil ik wel.

Maar zo gaat het niet helemaal. Als er geen vertraging is,  zijn er wel blaadjes van de bomen gevallen en dan vallen er treinen uit. Of  “het computersysteem valt uit”, of het vriest een beetje. O, sorry, bijna vergeten dat de directie ons vorige week beloofd heeft dat er minder treinen gaan uitvallen. Ja het staat er echt, minder. Dat betekent nog steeds dat er treinen uitvallen dus.

Hoe moet het dan? Wel, ik zou zeggen, "NS, als jullie nou zo graag reisjes uitdelen, laat dan eens een aantal medewerkers een reisje maken, stuur ze een weekje naar Japan om zelf te ervaren hoe het ook kan”.

Dan staat hen dit te wachten:

Een kaartje koop je bij een automaat, je gaat daarmee door een poortje en aan het eind van de reis nog eens. Die tweede keer slikt de automaat bij het poortje je kaartje in. Niks vergeten uit te checken en zwart rijden kan ook niet. Op een bord kun je zien waar je moet instappen, om op het door jou gekozen station dicht bij de uitgang te zijn Het toppunt van luxe is wel dat je een plaats kunt reserveren. Japanners betalen daarvoor wat extra, buitenlanders met een Railwaypas reserveren gratis. Je weet dan dat je bijvoorbeeld in coupé zes moet zijn. Waar die is? Nou dat zie je aan de tegels, want die zijn genummerd. En als je dan bij tegel 6 gaat staan, openen de deuren van die coupé precies voor jouw neus. Waarbij gezegd moet worden dat er niet gedrongen wordt. Je wacht rustig in een rij tot de aangekomenen zijn uitgestapt voor je zelf naar binnen gaat.

Overigens, wij reizigers kunnen ook een steentje bijdragen aan het comfort. En dan heb ik het over het feit dat treinen ook schoon kunnen zijn. In Japan zie je in de trein, noch op het perron prullenbakken. Hoogstens een op het balkon bij de uitgang en op het perron bij de roltrap. Japanners lunchen graag onderweg, uitgebreid, met stokjes, maar ze laten geen korrel rijst achter. Alle restanten gaan in een plastic tasje. Aan het eind van de reis gaat dat in de daarvoor bestemde bak. O ja en bellen in de coupé is er niet bij! De mobieltjes staan op "stil". En als je zo nodig moet bellen, doe je dat niet in de buurt van je medereizigers. Dan ga je even naar het balkon.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de NS-delegatie terugkomt. Zouden de NS dan ook zo goed voor ons gaan zorgen?

En al die tripjes? Leuk hoor maar laat het organiseren daarvan nou maar over aan reisbureaus en aanverwanten. 

Plaats reactie